Autoritatea Aeronautică Civilă Romană

1.            În ultimele luni am avut mai multe interacțiuni cu domnul Faff de la Fly Lili și acesta a afirmat deseori că AACR întârzie și se mișcă greu în procesul de înmatriculare a unor avioane pe care Fly Lili le-ar deține. Acum, Fly Lili are în curs de înmatriculare cinci avioane de tip A319 (YR-LIC/D/E/F/G), iar într-o discuție avută cu domnul Faff sâmbătă, după ce compania a anulat zboruri, acesta a afirmat din nou că decizia a fost luată deoarece înmatricularea avioanelor durează mai mult decât estimau.

Autoritatea Aeronautică Civilă Română sprijină orice demers de dezvoltare a  companiilor aeriene înregistrate în România, precum și a infrastructurii aeroportuare din țara noastră.

În ceea ce privește procesul de înmatriculare al unei aeronave, menționăm faptul că acesta se realizează în conformitate cu reglementările aeronautice în vigoare, iar Autoritatea Aeronautică Civilă Română respectă cu strictețe fiecare pas impus de legislație, fără a depăși însă termenul legal de răspuns în ceea ce privește astfel de solicitări.

Subliniem faptul că afirmația potrivit căreia „Fly Lili are în curs de înmatriculare cinci avioane de tip A319 (YR-LIC/D/E/F/G)”  este eronată, situația acestora prezentându-se astfel:

·         YR-LIC - aeronavă înmatriculată din 10 august 2023;

·          YR-LID - (aeronava nu este în stare de navigabilitate în prezent) cererea de emitere a certificatului de înmatriculare temporară a fost înregistrată la AACR în urmă cu doar câteva zile, respectiv la data de 27.06.2024 și dintr-o prima analiză, documentele suport cererii transmise nu respectă cerințele RACR IA, respectiv art. 3.1 din Cap. 3 Înmatricularea temporară”, dat fiind faptul că solicitarea organizației a fost efectuată în scopul derulării unor zboruri test necesare repunerii în disponibilitate și emiterii certificatului de navigabilitate;

·         YR-LIE - nu au fost făcute demersuri în vederea obținerii certificatului de înmatriculare, fiind rezervate doar însemnele de înmatriculare;

·         YR-LIF - nu au fost făcute demersuri în vederea obținerii certificatului de înmatriculare, fiind rezervate doar însemnele de înmatriculare;

·         YR-LIG - nu au fost făcute demersuri în vederea obținerii certificatului de înmatriculare, fiind rezervate doar însemnele de înmatriculare.

Referitor la afirmația potrivit căreia „într-o discuție avută cu domnul Faff sâmbătă, după ce compania a anulat zboruri, acesta a afirmat din nou că decizia a fost luată deoarece înmatricularea avioanelor durează mai mult decât estimau”, subliniem faptul că decizia unei companii aeriene de a anula zboruri nu intră în atribuțiile Autorității Aeronautice Civile Române, iar termenul de înmatriculare al unei aeronave este 30 de zile de la data depunerii documentației complete și corecte, în conformitate cu prevederile RACR IA.

2.            Așadar, puteți, vă rog, să confirmați oficial din ce motiv înmatricularea avioanelor, în speță cele achiziționate de Fly Lili, durează atât de mult? Este vorba de documentație incompletă/lipsă, probleme tehnice la avioane care trebuie remediate de Fly Lili sau AACR are lipsă de personal?

Reiterăm faptul că, așa cum puteți constata din datele pe care vi le-am pus la dispoziție, nici nu poate fi vorba despre întârzieri ale Autorității Aeronautice Civile Române în procesul de înmatriculare al aeronavelor având în vedere faptul că operatorul aerian la care faceți referire nu a solicitat obținerea acestora, în cazul a trei dintre aeronave.

În ceea ce privește cererea de emitere a certificatului de înmatriculare temporară pentru YR-LID, aeronavă care nu este în stare de navigabilitate în prezent, reiterăm faptul că aceasta a fost înregistrată la AACR în urmă cu doar câteva zile, respectiv la data de 27.06.2024 și dintr-o prima analiză, documentele suport cererii transmise nu respectă cerințele RACR IA, respectiv art. 3.1 din Cap. 3 Înmatricularea temporară”, dat fiind faptul că solicitarea organizației a fost efectuată în scopul derulării unor zboruri test necesare repunerii în disponibilitate și emiterii certificatului de navigabilitate.

În plus, în urma evaluărilor efectuate, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a identificat o serie de neconformități care necesită remedieri, fapt pentru care compania aeriană indicată în solicitare a fost notificată în acest sens.

3.            Referitor la ultimul aspect, câți angajați (inspectori) are AACR dedicați activităților care au legătură cu înmatricularea unui avion în România? Care este minimul necesar pentru aceste activități?

Organigrama Autorității Aeronautice Civile Române este disponibilă pe website-ul instituției și poate fi consultată de orice cetățean prin accesarea link-ului: https://www.caa.ro/ro/pages/organigrama, sau prin scanarea codului QR: 

            Subliniem faptul că, pentru activități de înmatriculare a aeronavelor, este necesar un minim de un angajat AACR. Menționăm faptul că, reglementările aeronautice în vigoare, nu impun un minim necesar de angajați care să se ocupe de astfel de activități.

Ultima actualizare: 04/07/2024, 01:35:05