România, ca stat semnatar al Convenţiei de la Chicago, trebuie să implementeze şi să aplice în aviaţia civilă standardele şi practicile recomandate dezvoltate şi aprobate la nivelul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale. Pentru a demonstra conformarea cu acestea, Statele membre sunt auditate periodic pentru a se verifica gradul de transpunere şi implementare al standardelor internaţionale în legislaţia la nivel naţional, procedurile şi instrucţiunile de operare de care beneficiază industria de profil, modul de organizare al entităţilor responsabile din partea statului cu urmărirea implementării acestor standarde în toate activităţile de aviaţie civilă din România, pregătirea si calificarea personalului de control şi modul lor de lucru, îndeplinirea obligaţiilor statului privind autorizarea şi certificarea entitătilor de aviaţie civilă precum si supravegherea continua a acestora si capabilitatea de intervenţie a statului in cazul situaţiilor în care siguranţa zborurilor poate fi afectata.
Astfel prin auditul finalizat în decembrie 2012 de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale în România, la încheierea ciclului cuprins în Programul Universal de Auditare a Siguranţei prin abordare sistemică (USOAP CSA) corelat cu monitorizarea continua (USOAP-CMA), România se plasează pe locul al 4-lea în Europa, după Franţa, Marea Britanie şi Irlanda şi pe locul al 10-lea pe plan mondial din 192 de state membre. Această poziţie deosebită este rezultatul activităţii consistente, documentate şi adecvate a specialiştilor din toate zonele aviaţiei civile (Ministerul Transporturilor, Autoritatea Aeronautică Civila Română, Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile şi Centrul de Coordonare a Căutării şi Salvării în aviaţia civilă - ROMATSA).
În acest context menţinerea standardului atins şi chiar îmbunătăţirea acestuia, acolo unde este cazul, devine prioritatea absolută a strategiei de viitor în România, având în vedere dezvoltarea aviaţiei în următoarea perioadă.