Astazi, 23 aprilie 2020 intra în vigoare Regulamentul (UE) nr. 2020/469 care transpune cerințe relevante derivate din standardele și practicile recomandate ale Organizației Aviației Civile Intrenaționale în domeniul serviciilor de navigație aeriană/managementul traficului aerian la nivel European. Acesta contribuie la implementarea uniformă și ajută Statele Membre UE pentru a-și îndeplini obligațiile ce deriva din Convenția de la Chicago, ratificată de România în anul 1965.
Aceste noi reguli vor deveni aplicabile gradual din 05 noiembrie 2020 pana în 27 ianuarie 2022.
Principalele elemente ale acestui Regulament pot fi rezumate astfel:
- Part-ATS include un set de cerințe tehnice și organizaționale cu privire la serviciile de trafic aerian. Acesta transpune ultimele amendamente ale Anexei 11 la Convenția de la Chicago și ale Procedurilor Serviciilor de Navigație Aeriană PANS-ATM;
- Part-MET transpune amendamentele 77 și 77-B ale Anexei 3 la Convenția de la Chicago, în particular cerințe pentru mesajele SIGMET(o informare emisă de centrele de veghe meteorologică legată de apariția sau apariția prognozată a unor fenomene meteorologice și dezvoltarea acestor fenomene în timp și spațiu si care pot afecta siguranța aeronavei în zbor), Centrul Mondial de Prognoză de Zona(WAFS), implementarea Formatului Global de Raportare pentru evaluarea și raportarea condițiilor de stare a pistei;
- Part-AIS include un set de cerințe tehnice și organizaționale cu privire la serviciile de trafic aerian. Acesta transpune ultimele amendamente ale Anexei 15 (ediția a 16-a) la Convenția de la Chicago. Sumarizează experiența la nivel UE în furnizarea serviciilor de informare aeronautică și asigură proporționalitatea în ceea ce privește marimea, tipul și complexitatea furnizorilor de servicii de infomare aeronautică. În plus, Part-AIS încorporează cerințele detaliate privind calitatea datelor aeronautice și a informațiilor aeronautice ce s-au regăsit în Regulamentul (UE) nr. 73/2010 acum abrogat;
- Part -FPD introduce cerințe noi pentru certificarea și supravegherea continuă a furnizorilor de servicii de proiectare a procedurilor de zbor și a organizațiilor care desfășoara activități de proiectare a procedurilor de zbor. Aceste cerințe vor permite recunoașterea comună a certificatelor emise de Statele Membre ale UE și se va evita duplicarea activităților de certificare și supraveghere continuă. Statele Membre vor efectua proiectarea spatiului aerian pe baza unor reguli comune, armonizate care vor da certitudinea că structurile de spațiu aerian sunt proiectate, supravegheate și validate înainte de a fi puse în aplicare și utilizate de către aeronavele în zbor.
Cu aceasta ocazie au fost modificare si Regulamentul (UE) nr. 139/2014 referitor la Aerodromuri si Regulamentul (UE) nr. 923/2012 referitor la Regulile Aerului standardizate la nivel european pentru a asigura consistenta in legislatia europeana.
Agentia Europeana de Siguranta in Aviatie (EASA) va publica mijloacele acceptabile de conformare si materialele de indrumare aferente pentru a facilita implementarea si aplicarea acestui set de reguli. »
Cu stima