În data de 20.01.2022, membrilor NoA (Network of Analysts), din care fac parte și reprezentaanții AACR, le-a fost transmisă scrisoarea de mai jos, cuprinzând ultimele preocupări EASA în domeniul rețelei 5G:
”EASA este conștientă de diferitele evoluții ce au loc în Statele Unite ale Americii (SUA) privitoare la riscul potențial de interferență a tehnlogiei 5G cu radioaltimetrele aeronavelor, inclusiv emiterea de către FAA de diferite directive de navigabilitate (AD-uri) și NOTAM-uri (Notice to Air Missions) care limitează utilizarea radioaltimetrului la diferite aeroporturi și locații din SUA. EASA este implicată în discuții cu FAA pentru a înțelege mai bine preocupările lor privind siguranța în contextul specific al SUA, și pentru a coordona acțiuni ulterioare, și va continua să evalueze și să adopte, după caz, AD-uri atunci când acestea sunt emise de FAA. FAA a creat o pagină web care oferă actualizări regulate pe acest subiect, indicând faptul că tehnologia 5G va fi activată în SUA începând cu data de 19 ianuarie 2022.
Necesitatea de a asigura faptul că nu există interferențe datorate rețelei 5G nu este o problemă nouă. EASA a efectuat investigații pentru a stabili dacă implementarea rețelei 5G va avea vreun impact asupra funcționării radioaltimetrelor și în consecință asupra aeronavei și va continua să investigheze acest lucru în mod activ. Aceasta implică colectarea de informații tehnice de la producătorii de aeronave și echipamente pentru a se asigura că tehnologia 5G nu va afecta siguranța zborului.
În plus, EASA participă în mod direct la discuțiile cu Comitetul pentru comunicații electronice al Conferinței Europene a Administrațiilor Poștale și Telecomunicațiilor (CEPT), care a fost însărcinat să realizeze un studiu privind coexistența în siguranță a telefoniei mobile 5G și a radioaltimetrelor. De asemenea, EASA se coordonează în mod activ cu statele membre, responsabile pentru amplasarea stațiilor la sol și poziționarea acestora în apropierea aeroporturi.
În plus, EASA este conștientă de implementarea telecomunicațiilor mobile 5G în banda C în diferite țări din Europa.
La acest moment, EASA nu are cunoștință de niciun incident datorat interferenței 5G. Până la demarareaa rețelei 5G în SUA, datele tehnice primite de la producătorii din UE nu oferă nicio dovadă concludentă privind probleme imediate de siguranță în acest moment. Cu toate acestea, EASA va continua să monitorizeze îndeaproape situația, nu numai în UE, ci și în alte regiuni în care banda de frecvență alocată 5G este mai apropiată de frecvențele utilizate pentru radioaltimetre.
EASA a emis Informarea de siguranță SIB 2021-16 la 10 decembrie 2021, informând operatorii din statele membre cu privire la riscurile asociate și recomanând acțiuni de reducere a acestor riscuri. În plus, EASA sprijină producătorii din UE să solicite și să obțină AMOC (Metode alternative de conformare) pentru a reduce efectele NOTAM-urilor emise în SUA. Operatorii care desfășoară operațiuni înspre sau în SUA ar trebui să ia în considerare NOTAM-urile, AMOC-urile globale care pot fi relevante pentru aeronavele lor și orice informații suplimentare ale producătorilor legate de acest subiect.”