În continuarea demersurilor de actualizare a cadrului legislativ național aplicabil domeniului aeronavelor fără pilot la bord și de aliniere a prevederilor acestui cu legislația și practicile existente în celelalte state membre UE, începând cu data de 18.09.2021 procedurile de planificare și de autorizare a activităților de zbor cu aeronave fără pilot la bord în spațiul aerian national se modifică prin întrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 859/2021 pentru “aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spațiul aerian national”, astfel:
- activitățile de zbor sunt autorizate iar piloții/operatorii UAS nu mai au obligația de a informa telefonic Centrul de Operațiuni Aeriene/Minsterul Apărării Naționale (COA/MApN), cu privire la desfășurarea de activități de zbor în următoarele condiții:
- activitățile de zbor se desfășoară în afara zonelor de spațiu aerian unde furnizarea serviciilor de trafic aerian este obligatorie (activitățile se desfășoară în zone de spațiu aerian de clasă G);
- aeronava fără pilot este asigurată pentru pagube produse terților în cazul în care aceasta are o masa maximă la decolare de minim 20 de kg;
- operatorul UAS/pilotul UAS deține documentele necesare desfășurării activităților de zbor în categoriile “deschis”/”specific”/”certificat” în condițiile stabilite prin Regulamentul (UE) nr. 2019/947; sau
- activitatea de zbor se desfășoară într-o zonă de spațiu aerian rezervată în acest scop de pilotul/operatorul UAS; sau
- activitatea de zbor se desfășoară în baza unei autorizații de operațiuni cu aeronave fără pilot la bord în cadrul cluburilor și asociațiilor de aeromodelism.
(A se vedea prevederile art. 3, alin. (2), lit. a) ÷ g) din HG nr. 859/2021);
- activitățile de zbor cu aeronave fără pilot la bord se pot planifica și desfășura și în zone de spațiu aerian unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie în condițiile în care operatorul/pilotul aeronavei respectă procedura civilo-militară de coordonare a activităților de zbor cu aceste aeronave. Această procedură de coordonare se elaborează de unitatea de trafic care efectuează controlul traficului aerian și se aprobă de AACR și AAMN, ulterior fiind publicată pe pagina de internet a AACR.
(A se vedea prevederile art. 3, alin. (5) din HG nr. 859/2021);
- în cazul actualelor zone de spațiu aerian în care activitățile de zbor cu aeronave fără pilot sunt supuse unor restricții (zone publicate pe pagina de internet a AACR, AAMN și ROMATSA) dar și în cazul zonelor de spațiu aerian unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie, se vor analiza posibilitățile de configurare a unor zone în care să fie posibilă desfășurarea de activități de zbor în categoria “deschis”. Această analiză va luat în considerare situația existentă în cazurile orașelor Sibiu, Cluj, Constanța, Iași, etc. acolo unde spațiul aerian aferent aeroporturilor locale include și spațiul aerian al acestor aglomerări urbane.
(A se vedea prevederile art. 3, alin. (6) din HG nr. 859/2021);
- desfășurarea activităților de zbor în zone de spațiu aerian restricționat sau rezervat se poate desfășura doar cu acordul entității ce a solicitat rezervarea/restricția respectivă.
(A se vedea prevederile art. 5, alin. (1), lit. c) din HG nr. 859/2021);
- necesitatea aprobării de către MApN a activităților de zbor desfășurate în spațiul aerian al Municipiului București, la înălțimi de zbor mai mici de 3000 m, se menține. În noul act normativ este inclusă însă o excepție, prin care, în cazul în care activitățile de zbor se desfășoară în zone de spațiu aerian rezervat/restricționat, aprobarea MApN nu mai este necesară.
(A se vedea prevederile art. 5, alin. (1), lit. d) din HG nr. 859/2021);
- în cazul activităților de zbor desfășurate în afara zonelor restricționate, în categoria “deschis” (a se vedea art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 2019/947), operatorul/pilotul UAS nu mai are obligația de a deține avizul MApN pentru desfășurarea zborurilor de filmare/fotografiere aeriană.
(A se vedea prevederile art. 5, alin. (1), lit. e) din HG nr. 859/2021);
- în cadrul noului act normativ nu sunt incluse exceptări cu privire la obligativitatea operatorilor/piloților UAS de a deține o autorizare în cazul efectuării activităților de zbor în zona de graniță (a se vedea prevederile Legii nr. 243/2002). Astfel pentru a planifica și desfășura activități de zbor în zona frontierei de stat a României, operatorului/pilotului UAS îi este necesară o aprobare emisă de Ministerul Afacerilor Interne / Poliția de Frontieră.
(A se vedea prevederile art. 9 alin. (5) din HG nr. 859/2021);
Începând cu aceeași dată, 18.09.2021, prevederile Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru “aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate” se abrogă.
O copie a Hotărârii Guvernului nr. 859/2021 este disponibilă aici.