Autoritatea Aeronautică Civilă Romană

Urmare informațiilor transmise în presă și pe rețelele de socializare de către două companii aeriene, pentru o corectă informare a opiniei publice, Autoritatea Aeronautică Civilă Română face următoarele precizări: 

Afirmațiile companiei aeriene Dan Air, potrivit cărora Înmatricularea celui de-al doilea avion, pe care l-am promis la Bacău, este amânată în mod abuziv timp de mai multe săptămâni de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în ciuda faptului că am respectat toate procedurile și am pus la dispoziția lor toată documentația necesară. Astfel întregul nostru program de zbor, gândit cu două aeronave la Bacău este dat peste cap, întrucât acest al doilea avion se află la mâna instituțiilor statului. Întârzierile din partea Autorității Aeronautice Civile Române, care nu au niciun fundament legal, nu doar că ne produc zi de zi pierderi care au ajuns cumulat la sute de mii de euro, ci ne știrbesc cel mai important lucru- încrederea pe care voi pasagerii ne-ați acordat-o până acum. Din păcate, nu suntem singura companie care se confruntă cu această birocrație. Pe această cale, solicităm deschis Autorității Aeronautice Civile Române să acționeze cu bună credință și să renunțe la tergiversarea înmatriculării aeronavei, având la bază doar interpretări ale legii complet nefondate” nu sunt reale.

            Solicitarea pentru înmatricularea aeronavei și emiterea certificatului de navigabilitate indicată de compania aeriană a fost înregistrată la AACR în urmă cu 12 zile, mai exact la data de 03 iulie 2024.

Ulterior, având în vedere faptul că documentația nu a fost depusă complet și corect, în conformitate cu prevederile RACR IA, la data de 09 iulie 2024, Dan Air a transmis completări.  

            Autoritatea Aeronautică Civilă Română subliniază faptul că nu poate fi vorba despre întârzieri nejustificate în ceea ce privește înmatricularea aeronavei YR-RAM, termenul de înmatriculare al unei aeronave fiind de 30 de zile de la data depunerii documentației complete și corecte, în conformitate cu prevederile RACR IA, iar Dan Air a transmis completări în urmă cu 4 zile lucrătoare, mai exact la data de 09 iulie 2024.

Pentru a veni în sprijinul companiei aeriene, în vederea înmatriculării cu celeritate a aeronavei YR-RAM, inspectorii AACR au comunicat telefonic care sunt documentele care lipsesc, deși obligația legală depunerii documentelor complet și corect în conformitate cu RACR IA revine operatorului aerian, abia după acest moment inspectorii AACR putând începe efectiv analiza dosarului.

Afirmațiile proprietarului companiei aeriene Fly Lili potrivit cărora anumite zboruri operate de companie au fost anulate din cauza întârzierii AACR în procesul de înmatriculare al unei aeronave „Nu înțeleg de ce procesul de înmatriculare a unei aeronave durează atât de mult. Este o situație care ne afectează foarte, foarte mult… Am știut că va fi un proces îndelungat, am luat în considerare și o marjă de siguranță, dar nu ne-am așteptat să dureze atât de mult. Din acest motiv, am decis să amânăm zborurile Fly Lili către și dinspre Sibiu până pe data de 1 septembrie. Sperăm că până atunci aeronava respectivă va fi înregistrată oficial” sunt vădit false, situația reală fiind următoarea:

În vederea emiterii certificatului de navigabilitate pentru aeronava YR-LIC (înmatriculată încă din 10 august 2023), operatorul aerian a solicitat, la data de 21 iunie 2024, conform RACR IA, efectuarea unei inspecții fizice la aeronavă.

Deși în acea perioadă inspectorii Autorității Aeronautice Civile Române aveau programate alte activități, pentru a veni în sprijinul Fly Lili, inspecția necesară emiterii certificatului de înmatriculare a fost efectuată în două zile, 24 și 25 iunie 2024, în ciuda faptului că una dintre aceste zile, respectiv 24 iunie (a doua zi de Rusalii), a fost zi liberă legală.

În urma inspecției efectuate au fost constatate 61 de neconformități grave ce țin de siguranța zborului. În consecință, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a notificat compania aeriană la data de 28 iunie 2024 cu privire la cele constatate.

Pentru ca AACR să poată emite certificatul de navigabilitate, Fly Lili trebuie să trimită documente care să demonstreze faptul că toate neconformitățile constatate au fost remediate, lucru care nu s-a întâmplat până la data prezentei.

În calitate de organism tehnic specializat, care are ca obiect de activitate exercitarea, în condiţiile Codului aerian,  a funcţiei de supervizare a siguranţei în aviaţia civilă la nivel național, pe lângă celelalte responsabilități care îi revin, Autoritatea Aeronautică Civilă Română supraveghează permanent 37 de operatori aerieni.

Regretăm faptul că două companii aeriene încearcă să forțeze emiterea certificatelor de navigabilitate prin presiuni asupra specialiștilor AACR, acuzații nefondate și afirmații făcute în presă sau pe rețelele de socializare, care induc în eroare pasagerii și opinia publică.

Subliniem faptul că, Autoritatea Aeronautică Civilă Română sprijină orice demers de dezvoltare al companiilor aeriene și al infrastructurii aeroportuare, însă nu va face nicio excepție de la reglementările aeronautice civile în vigoare și va trata cu seriozitate și responsabilitate orice solicitare venită din partea acestora, pentru ca zborurile operatorilor aerieni civili să se desfașoare în condiții de deplină siguranță.