Autoritatea Aeronautică Civilă Romană

O delegatie condusa de domnul Armand Petrescu, directorul general al AACR a participat la cea de a 2-a Conferinta la nivel înalt privind siguranta aviatiei, care s-a desfasurat la Montreal, in perioada 2 – 5 februarie 2015.

Tema conferintei a fost „Planificarea imbunatatirii sigurantei aviatiei civile la nivel global”. Scopul principal al conferintei a fost acela de a aduce impreuna factorii de decizie din aviatia civila mondiala, in vederea formularii de concluzii si de recomandari in contextul obtinerii unui consens international cu privire la actiunile esentiale privind siguranta aviatiei.
Conferinta, desfasurata intr-o perioada cu evenimente tragice petrecute recent in aviatia civila, care au inclus zborurile Malaysia Airlines MH370 din 8 martie 2014, respectiv MH17 din 17 iunie 2014, precum si zborul taiwanez TransAsia Airways din 4 februarie 2015, evenimente soldate cu pierderea vietii pasagerilor si a echipajelor, a adus cu prioritate in discutie aspectele de siguranta emergente.
Conferinta a adunat peste 850 de participanti, reprezentanti ai autoritatilor nationale de aviatie si ai industriei de profil, care au ajuns la un consens global asupra a doua aspecte esentiale pentru siguranta aviatiei: imbunatatirea monitorizarii zborurilor si atenuarea riscurilor in cazul operarii aeronavelor in zone de conflict.

In cadrul Conferintei au fost prezentate si dezbatute 100 de documente de lucru (Working Papers), 40 de documente informative (Information Papers) si au fost postate pe website o serie de prezentari conexe subiectelor susmentionate, ca de ex.: USOAP CMA up date, USOAP CMA Online Framework, EFOD Demonstation, Performance based Regulations, etc.
 
Participantii s-au angajat sa actioneze pentru imbunatatirea sigurantei aviatiei prin:
 

  • participarea activa la activitatile grupurilor regionale de siguranta a aviatiei civile (RASG),
  • utilizarea tuturor resurselor disponibile pentru a accelera punerea in aplicare in totalitate a supravegherii navigatiei aeriene bazate pe performanta (PBN),
  • aplicarea principiilor de management al riscului in programele nationale de siguranta (SSP) si asigurarea punerii in aplicare a unor astfel de principii si in sistemele de management al sigurantei (SMS),
  • cooperarea in scopul punerii in aplicare efectiva in fiecare regiune a lumii a obiectivelor stabilite in cadrul Planului global al OACI de siguranta a aviatiei (GASP).

 
Statele au fost invitate sa:
 

  • mentina increderea publicului in siguranta transportului aerian, prin imbunatatirea urmaririi zborurilor, in special deasupra zonelor oceanice si indepartate si imbunatatirea procedurilor de cautare si salvare,
  • dezvolte proceduri care sa faciliteze imbunatatirea gestionarii evenimentelor care afecteaza sanatatea publica;
  • integreze in siguranta sistemele de aeronave pilotate de la distanta (RPAS/UAV) in spatiul aerian civil, sa faca trimitere la orientarile OACI in acest sens si sa stabileasca o modalitate de a informa utilizatorii cu privire la riscurile asociate cu operarea acestora;
  • puna in aplicare dispozitii imbunatatite privind protectia informatiilor legate de accidente si incidente,
  • sprijine OACI in dezvoltarea unui cadru global pentru colectarea si schimbul de informatii referitoare la siguranta operationala.

 
“Planificarea imbunatatirii sigurantei aviatiei civile la nivel global” a fost sintetizata printr-un document programatic : HLSC/15-WP/108 – 05.02.2015, emis la sfarsitul lucrarilor Conferintei.
Acest document, precum si toate documentele/ informatiile aflate in conexiune cu acest important eveniment al aviatiei civile sunt postate pe website ICAO/OACI: www.icao.int/meeting/hlsc
 
In final reiteram faptul ca Romania, prin AACR, acorda o atentie deosebita mentinerii unui nivel inalt de siguranta a aviatiei civile, fapt demonstrat pe plan mondial prin rezultatele inregistrate la auditurile realizate de OACI/ICAO, in cadrul Programului Universal de Auditare a Sigurantei Aviatiei Civile (USOAP): locul 4, dupa Franta, UK si Irlanda, in UE si locul 10, intre SUA si Japonia, cat si la nivel european, de catre EASA, in cadrul inspectiilor de standardizare.