Autoritatea Aeronautică Civilă Romană

ACTIVITĂTILE APLICABILE

MODIFICĂRII UNOR MINIME AERONAUTICE

 

A.   Care sunt minimele aeronautice vizate

Potrivit cerinţei FPD.OR.100, litera (a) a Regulamentului (UE) 2017/373, un furnizor de servicii de proiectare a procedurilor de zbor efectuează proiectarea, documentarea și validarea procedurii (procedurilor) de zbor, sub rezerva, dacă este necesar, a aprobării din partea autorităţii competente în acest sens înainte de implementarea și utilizarea acestora.

În acest context, datele aeronautice și informaţiile aeronautice utilizate de către furnizorul de servicii FPD trebuie să respecte cerinţele de acurateţe, rezoluţie și integritate menţionate în catalogul de date aeronautice, în conformitate cu apendicele 1 din anexa III (partea ATM/ANS.OR).

Potrivit cerinţelor din apendicele 1 din anexa III (partea ATM/ANS.OR) catalogul de date aeronautice, următoarele date aeronautice sunt afectate de obstacolele aflate într-o zonă:

3) date privind rutele ATS și alte rute

Altitudinea minimă de trecere peste obstacole (MOCA) - Este altitudinea minimă pentru un segment de rută definit care asigură altitudinea necesară de trecere peste obstacole;

Altitudinea minimă a zonei (AMA) - Este altitudinea minimă ce urmează a fi utilizată în condiţii meteorologice de zbor instrumental (IMC), care asigură o distanţă minimă de trecere peste obstacole în interiorul unei zone specificate, formate în mod normal din paralele și meridiane.

Altitudinea minimă de vectorizare (MVA)

4) date privind procedurile de zbor instrumental

Altitudinea/ înălţimea de trecere peste obstacole (OCA/H):

Altitudinea - Cea mai mică altitudine folosită la stabilirea conformităţii cu criteriile corespunzătoare privind distanţa de trecere peste obstacole;

Înălţimea - Cea mai mică înălţime faţă de cota pragului relevant al pistei sau faţă de cota aerodromului, după caz, folosită la stabilirea conformităţii cu criteriile corespunzătoare privind distanţa de trecere peste obstacole.

Altitudinea minimă de sector (MSA) - Cea mai joasă altitudine care poate fi utilizată și care oferă o înălţime minimă de siguranţă de 300 m (1 000 ft) deasupra tuturor obstacolelor aflate într- o zonă situată într-un sector de cerc cu raza de 46 km (25 nm) și centrul în poziţia unui mijloc de radionavigaţie

Altitudinea minimă de trecere a obstacolelor (MOCA) - Altitudinea minimă pentru un segment de rută definit care asigură altitudinea necesară de trecere peste obstacole

 

 

 

În acest context se aplică prevederile:

Regulamentul (UE) 2017/373

Cod Aerian

RACR-CPPZI, ediţia în vigoare

 

B.   Eligibilitatea solicitării (cine poate solicita)

Potrivit cerinţei art. 17 alin (3) din Codul Aerian în vigoare administratorii aerodromurilor, operatorii aeronavelor sau autorităţile administraţiei publice pot solicita unui furnizor de servicii de control al traficului aerian, în situaţii temeinic justificate şi în condiţiile în care nu este afectată siguranţa şi performanţa traficului aerian, modificarea sistemului de proceduri de zbor publicate pentru zona de spaţiu aerian unde acesta din urmă asigură serviciul de control al traficului aerian. Prin modificarea unui sistem de proceduri de zbor se înţelege modificarea definitivă sau temporară a uneia sau mai multor proceduri de zbor aplicate într-o zonă de spaţiu aerian, anularea unei proceduri cu sau fără înlocuirea acesteia cu altă procedură sau, după caz, introducerea unei noi proceduri de zbor în respectiva zonă de spaţiu aerian.

C.   Cui se adresează solicitarea

Potrivit cerinţei art. 17 alin (2) din Codul Aerian în vigoare agenţii aeronautici certificaţi şi desemnaţi să furnizeze servicii de control al traficului aerian în regiunea de informare a zborurilor - FIR Bucureşti au obligaţia să asigure proiectarea, publicarea, întreţinerea şi revizuirea periodică, în conformitate cu reglementările europene şi/sau naţionale specifice aplicabile, a procedurilor de zbor pentru zonele de spaţiu aerian unde sunt desemnaţi să asigure controlul traficului aerian, inclusiv a procedurilor aferente navigaţiei bazate pe performanţă, necesare pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a activităţilor de zbor în zona respectivă de spaţiu aerian.

Conform art. 2 (2) din HG nr. 74/199, obiectul de activitate al Regiei autonome «Administraţia română a serviciilor de trafic aerian» - ROMATSA cuprinde şi asigurarea, direct sau prin contracte încheiate cu terţi, a proiectării, întreţinerii şi revizuirii periodice, în conformitate cu reglementările europene şi/sau naţionale specifice aplicabile, a procedurilor de zbor şi a structurilor de spaţiu aerian, pentru zonele de spaţiu aerian unde este desemnată să asigure servicii de control al traficului aerian.

D. Activităţile desfăşurate

1. Solicitantul pune la dispoziţia ROMATSA datele necesare

Potrivit cerinţei 2.3, Capitolul II a RACR-CPPZI ediţia în vigoare, solicitantul, în vederea proiectării de proceduri de zbor instrumental noi sau de modificare a celor existente desfăşoară următoarele activităţi: 

   a) trimite coordonatorului procesului IFP solicitarea de modificare sau de proiectare de proceduri de zbor instrumental noi, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii: 

   1. natura modificării sau a noii proceduri; 

   2. motivul solicitării; 

   3. beneficiile aduse de modificare sau de noua procedură de zbor instrumental; 

   4. potenţialii utilizatori ai IFP; 

   5. data implementării operaţionale şi consecinţele întârzierii; 

   6. planificarea resurselor; 

   7. dacă a desfăşurat activităţi preliminare de coordonare cu alte părţi interesate şi care este rezultatul acestora; 

 

Notă:

 

1.    Potrivit cerinţei 3.5.4, Capitolul 3 a RACR-ZSAC, ediţia în vigoare, propunerile privind modificarea sau anularea procedurilor de zbor instrumentale sau a altitudinilor minime vor avea la bază studii aeronautice întocmite cu luarea în considerare a cerinţelor Reglementării aeronautice civile române RACR-CPPZI «Cerinţe privind proiectarea şi aprobarea procedurilor de zbor instrumental» şi ale reglementărilor ICAO specifice, numai de către furnizori de servicii de proiectare de proceduri de zbor instrumental certificaţi conform prevederilor Regulamentului de punere în aplicare nr. 373/2017 de stabilire a unor cerinţe comune pentru furnizorii de management al traficului aerian/servicii de navigaţie aeriană şi de alte funcţii ale reţelei de management al traficului aerian şi pentru supravegherea acestora, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 482/2008, a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 1034/2011, (UE) nr. 1035/2011 şi (UE) 2016/1377, precum şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 677/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

2.    Aceste studii sunt luate în considerare de proiectantul de proceduri de zbor şi de ROMATSA în calitate de coordonator IFP pentru elaborarea documentaţiei de aprobare prevăzută la paragraful 4.7.2, Capitolul IV a RACR-CPPZI ediţia în vigoare.

3.    Studiile se elaborează potrivit cerinţelor ROMATSA şi pot să conţină atât informaţiile solicitate la litera a) de mai sus cât şi analiza detaliată a impactului asupra sistemului de proceduri de zbor/rute actual, propuneri de modificare, justificarea propunerilor de modificare și modalitatea de calcul a minimelor propuse în raport cu situația de obstaculare existentă și cu mediul operațional existent. De asemenea, daca în zona vizată de studiu sunt în curs de proiectare / aprobare / implementare noi proceduri de zbor instrumental sau noi minime aeronautice, studiul trebuie să analizeze și impactul asupra sistemului de proceduri de zbor/rute viitor

 

2. ROMATSA aplică procesul IFP

Potrivit cerinţei 2.1 litera a), Capitolul II a RACR-CPPZI ediţia în vigoare, agenţii aeronautici certificaţi şi desemnaţi să furnizeze servicii de control al traficului aerian în FIR Bucureşti: 

   a) au obligaţia să asigure, direct sau prin contractarea unor servicii externe, proiectarea, publicarea, mentenanţa şi revizuirea periodică, în conformitate cu reglementările specifice aplicabile, a procedurilor de zbor pentru zonele de spaţiu aerian unde asigură controlul traficului aerian, inclusiv a procedurilor aferente navigaţiei bazate pe performanţă;

3. Solicitantul achită costurile aferente procesului IFP.

4. ROMATSA solicită modificarea minimelor ca parte a procesului de modificare a procedurilor de zbor

Potrivit cerinţei 6.1.2, Capitolul VI a RACR-CPPZI ediţia în vigoare, coordonatorul procesului IFP, în vederea aprobării procedurii de zbor instrumental, depune la AACR următoarele: 

   a) cererea prin care solicită aprobarea procedurii de zbor instrumental; 

   b) documentaţia de aprobare a procedurii de zbor pe baza căreia AACR desfăşoară analiza specifică aprobării procedurii de zbor instrumental (denumită în continuare documentaţia de aprobare). 

 

Notă:

1.    ROMATSA poate solicita modificarea minimelor ca urmare a unei sau a mai multor solicitări coroborate şi care vizează aceeaşi zona de interes.

2.    Înălţimea minimă de siguranţă (MOC – Minimum Obstacle Clearance) de 300 m (1 000 ft) este o înălţime minimă şi în consecinţă ROMATSA poate stabili înălţimi minime de siguranţă superioare acestei valori de 300 m.

3.    Valoarea de 300 m (1 000 ft) sau mai mult se aplică în funcţie de necesităţi şi nu trebuie să fie o valoare standard aplicabilă unei zone de interes.

 

5.AACR aproba sau respinge modificarile minimelor

AACR desfasoara procesul de analiza prevazut in Capitolul VI al RACR-CPPZI ediţia în vigoare şi potrivit art. 6 alin (1) lit. e) din Codul Aerian AACR aproba sau respinge modificarile minimelor si transmite concluziile catre ROMATSA

6. ROMATSA solicită modificarea sistemului ATM/ANS funcţional

7. AACR aproba sau respinge modificarea

8. ROMATSA solicită aprobarea bazei AIS (amendament AIP)

9. AACR aprobă sau respinge baza AIS

10. ROMATSA publică amendamentul AIP care conține minimele modificate.

 

Notă: Timpul minim estimat de parcurgere a tuturor acestor activităţi în condiţiile în care sunt îndeplinite toate cerinţele aplicabile este de 200 de zile calendaristice.

Last update: 21/08/2024, 02:12:33